Router i fordon

Router i fordon

När man pratar om routrar i fordon så talar man ofta om två olika huvudgrupper

  • Ansluta fordonets datasystem till nätet
  • WIFI till passagerare

Dessa huvudgrupper har lite olika modell som förstahandsval som vi kommer tala om nedan.

Routrar i tåg och andra spårfordon

Viktigt angående fordonsroutrar

Alla routrar som monteras fast i ett fordon måste vara fordonscertierade (E-mark) precis som allt annat som monteras såsom extraljus, glasrutor, lampor m.m.
Därför tar vi bara upp modellerna som har genomgått E-mark fordonscertifiering även om vi har massa modeller som skulle fungera bra i fordon (men inte har genomgått officiella tester).

Routrar för ansluta fordonets olika system (länstrafikbussar, lastbilar, ambulanser, brandbilar m.m.)

Detta är det det mest komplexa delen eftersom det finns så många olika konfigurationer beroende på vad man behöver ansluta till routern och vad man vill att routern gör.

Viktiga funktioner för dessa routrar är:

  • Maximal driftsäkerhet och "självläkning".
  • Fjärrmanagering / övervakning
  • Flexibel strömmatning 
  • Möjlighet till kundanpassning

Dessutom har man in vissa fall behov av:

  • GPS Tracking (eventuellt med CAN bus koppling för "Dead Reckoning"-navigering i t.ex. tunnlar utan / dålig GPS täckning)
  • GPS-data till fordonsdator
  • Multipla SIM / operatörer
  • Multipla Radiomoduler
  • Anslutning till CAN bus eller andra fordonssystem för information om fordonet (bränsleförbrukning, slitage, körstil m.m.)
  • I/O portar för styrning/mätning
  • WiFI
  • IP-klassning

Exempel på avancerade routrar för fordon

Speciell för utryckningsfordon (brandkår, ambulans m.m.) med extrema krav på tillgänglighet/täckning

Utryckningsfordon har ofta mycket höga krav på täckning. Därför är det vanligt med routrar som har dubbla radiomoduler så kallad "Hot Standby" där man alltid har två operatörer aktiva hela tiden så routen kan hoppa mellan den bästa operatören.

Som bonus får man då möjligheten att köra totalt fyra olika operatörer (två aktiva i taget) för maximal täckning även under extrema förhållanden.

Många av dessa fordon efterfrågar också möjligheten till GPS och olika styr/mät-portar.

Behöver man dessutom bra prestanda så kan man titta på Celerway som kontinuerligt monitorerar de olika 4G/5G-länkarnas prestanda.

Exempel på avancerade routrar för extrema krav på täckning

WIFI i buss

Några saker man måste tänka på när man har kund-WiFi i bussar

  • WiFi som klarar många användare
  • Bra prestanda på internetförbindelsen
  • Bra monitorering av länkkapacitet om man har flera 4G/5G-moduler
  • Kundportal där användaren aktivt väljer att gå vidare för fri WiFi (stoppa telefoner från automatisk uppkoppling)
  • Möjlighet att ställa maximal hastighet.

Exempel på avancerade routrar förpassagerar WIFI

Advantech Sierra Wireless Celerway AMIT
SmartFlex ICR 4453 MP70 XR90 Stratus VHG87B
4G / LTE
5G / NR
LTE450
Dual SIM
Dual Radio
Ethernet 1-5 5 + SFP 1-2 4-5 5 4
SFP slot            
WiFi
WIFI 2,4 GHz 802.11n 802.11n 802.11n 802.11n 802.11n 802.11n
WIFI 5 GHz 802.11a 802.11ax 802.11ac 802.11ax 802.11ac 802.11ax
WIFI klienter (max) 10 256 128 256 256 128
WIFI as WAN
Digital IN
Digital Out
Analog In
GPS
Accelerometer (9 axlar)
CAN bus anslutning  
RS-232
Matning ostabiliserad DC
Screw Mounting
IP64
Utökat temperaturområde
SMS styrning/larm
IPSec
L2TP
OpenVPN
Phanton (Multilink VPN)
Webacces/VPN
DynDNS
SNMP
Cloud Managering
Cloud övervakning
On Premise managering
= Ingår  
= Tillval eller vissa modeller            
= Stöds ej / Finns ej