Communica Datadistribution AB, 556540-4844, Torggatan 8, 17154 Solna (”Communica”, ”vi”, ”oss” eller ”vår”) är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter vi samlar om dig. Det är viktigt för oss att din integritet skyddas och respekteras när du använder Communicas tjänster, besöker vår webbplats (”våra tjänster”). GDPR-policyn innehåller information om vilka personuppgifter vi samlar in om dig, varför vi samlar in dem och hur vi använder dem. Den förklarar också dina rättigheter angående dina personuppgifter. Läs denna GDPR-policy noga så att du känner till innehållet i den. Om du har några frågor är du välkommen att kontakta oss.
Vi kan samla in personuppgifter om dig när du ansöker om att bli kund, skapar ett webshop-konto, besöker vår webshop, köper produkter / tjänster, använder våra leverantörers Cloud-tjänster, använder våra tjänster eller godkänner medverkan i vårt kontaktregister. Vilka personuppgifter vi samlar in beror på omständigheterna och vilka tjänster du använder, men kan utgöras av följande:
Personuppgifter som du själv kan välja att lämna till oss:
Automatiskt genererade personuppgifter:
Vi använder även cookies och liknande teknologi för att samla in uppgifter om hur du använder våra tjänster. Du kan läsa mer om detta i vår cookiepolicy som finns på https://www.communica.se/cookies.asp.
Vi kan komplettera den information som vi får från tredje part t.ex. våra tillverkare / leverantörer om du använder deras tjänster eller ger tillåtelse till dem att dela med sig av dina uppgifter till oss för marknadsföringssyfte.
Vi behandlar dina personuppgifter för följande ändamål:
A) För vårt avtalsförhållandes skull:
B) För våra berättigade ändamål:
C) För marknadsföringsändamål:
D) Vi kan också behandla dina personuppgifter om det är nödvändigt för att vi ska kunna uppfylla en rättslig förpliktelse eller ett myndighetsbeslut.
Den personuppgiftsbehandling som sker för de ändamål som beskrivs i:
Vi kan lämna ut dina personuppgifter till våra leverantörer eller tillverkare som behöver dina kontaktuppgifter för att hantera användarkonton, cloud-tjänster, licenser, leveranser (t.ex. fraktbolag), support m.m.
Tredje part för säkerhetsändamål eller andra berättigade ändamål.
Vi kan också lämna ut personuppgifter till tredje part om vi har skälig anledning att tro att detta är nödvändigt:
Vi kan anlita tredjepartsleverantörer för att utföra tjänster åt oss, såsom att tillhandahålla infrastruktur och IT-tjänster (exempelvis datalagring), hantera kreditbetalningar, tillhandahålla tjänster till våra kunder, samla in skuldbedömningar, förbättra uppgifter, behandla kundförfrågningar samt genomföra annan statistisk analys. Tredjepartsleverantörerna har tillgång till dina personuppgifter när de utför dessa tjänster, men har endast rätt att behandla dem på våra vägnar och i enlighet med våra instruktioner.
De personuppgifter vi samlar in från dig kan överföras till och lagras på en plats utanför europeiska ekonomiska samarbetsområdet (”EES”), inbegripet en plats som inte är en av dem som kommissionen har fastställt säkerställer en adekvat skyddsnivå. Personuppgifterna kan lämnas ut till våra leverantörer / tillverkare etablerade utanför EES och behandlas av personal som arbetar för oss eller en av våra leverantörer. Denna personal kan exempelvis arbeta med support, cloud-tjänster, licenshantering eller att fullgöra din beställning. Vi vidtar alla rimliga nödvändiga åtgärder för att se till att dina personuppgifter behandlas säkert och i enlighet med denna sekretesspolicy och har vidtagit lämpliga skyddsåtgärder för att skydda dem. Om du vill veta mer om dessa skyddsåtgärder eller vill ha en kopia av dem är du välkommen att kontakta oss.
Vi sparar bara dina personuppgifter så länge som det krävs för de ändamål som beskrivs ovan under rubriken ”Varför behandlar vi dina personuppgifter?” Vi raderar dem sedan på ett säkert sätt eller, i vissa fall, anonymiserar dem. Vi genomför regelbundet kontroller för att fastställa när personuppgifter ska raderas. Eftersom vi behandlar dina personuppgifter för olika ändamål kommer den tid som dina uppgifter faktiskt sparas att variera beroende på omständigheterna.
Normalt gäller följande lagringsperioder:
Typ av uppgifter | Vad är det? | Lagringstid |
---|---|---|
Användaruppgifter | Bl.a. information om hur du använder och när/hur du använder Communicas webshop. | Till dess kontot raderas. |
Supportuppgifter | Bl.a. information som du lämnar när du har kontakt med Communicas supportavdelning. | Ingen rensning. |
Kontouppgifter | Bl.a. information om ditt konto, som användarnamn, lösenord och information om tjänster som du har köpt genom Communicas tjänst. | Till dess kontot raderas. |
Transaktionsuppgifter | Bl.a. information om ordrar och transaktioner på ditt konto i samband med köp hos Communica. | Minst 10 år p.g.a. bokföringsslagen. |
Trafikflöden | Användarnas bruk av webshoppen eller publika webben. | 26 månader. |
Efter 5 års inaktivitet (ingen inloggning på Communicas webshop eller andra portaler) kontaktar vi dig och ber dig logga in på ditt webshop-konto för att behålla tjänsten. Om du väljer att inte logga in på kontot kommer det att raderas.
Det är mycket viktigt för oss att skydda dina personuppgifter. Alla personuppgifter som du lämnar till oss lagras på säkra servrar och vi tillämpar säkra processer för att skydda dem mot förlust, missbruk, obehörig åtkomst, ändringar, avslöjanden eller förstöring. Viktig data som lösenord lagras helt krypterat.
Även om vi arbetar hårt för att skydda dina personuppgifter kan vi inte garantera att de säkerhetsåtgärder vi vidtar kommer att förebygga varje försök till obehörig åtkomst, användning eller avslöjande av dina personuppgifter. Vi har dock beredskapsrutiner för att hantera eventuella fysiska eller tekniska incidenter snabbt och begränsa de eventuella negativa effekterna av en sådan incident.
Vi förstår att du ibland kanske vill ha mer information från oss om dina personuppgifter och hur de behandlas eller att du ibland kan behöva uppdatera eller rätta personuppgifter som du har lämnat till oss. I detta sammanhang har du bland annat följande rättigheter:
Om vår behandling av dina personuppgifter sker med stöd av samtycke från dig har du rätt att återkalla ditt samtycke när som helst (detta påverkar dock inte den behandling som skett med stöd av ditt samtycke innan det återkallades) genom att kontakta oss eller i förekommande fall ändra inställningarna i våra tjänster.
Vi ber dig kontakta oss om du vill utöva någon eller några av dina rättigheter. Vi kommer att tillämpa affärsmässigt rimliga åtgärder för att besvara en förfrågan från dig inom 10 dagar från mottagandet. Om vi inte kan besvara din förfrågan inom 10 dagar från mottagandet kommer vi att meddela dig om anledningen till detta och när vi tror att vi kommer att kunna fullgöra din begäran.
Vi kan komma att göra förändringar i vår GDPR-policy. Det är därför viktigt att du regelbundet kontrollerar den senaste versionen av denna policy. När vi gör ändringar i GDPR-policyn publicerar vi ändringarna här. Om det rör sig om väsentliga ändringar kommer vi också att meddela dig på ett tydligare sätt, t.ex. genom att skicka e-post till dig. Om vi ändrar denna GDPR-policy på ett sätt som påverkar hur vi använder dina personuppgifter kommer vi att underrätta dig om vilka åtgärder du kan vidta till följd av dessa ändringar.
Du kan kontakta Communica genom att skicka mejl till info@communica.se.
Senast uppdaterad 2018-05-15.