Router i fordon

Router i fordon

När man pratar om routrar i fordon så talar man ofta om två olika huvudgrupper

  • Ansluta fordonets datasystem till nätet
  • WiFi till passagerare

Dessa huvudgrupper har lite olika modell som förstahandsval.

Viktigt angående fordonsroutrar

Alla routrar som monteras fast i ett fordon måste vara fordonscertierade (E-mark) precis som allt annat som monteras såsom extraljus, glasrutor, lampor m.m.
Därför tar vi bara upp modellerna som har genomgått E-mark fordonscertifiering även om vi har massa modeller som skulle fungera bra i fordon (men inte har genomgått officiella tester).

Routrar för ansluta fordonets olika system (länstrafikbussar, lastbilar, ambulanser, brandbilar m.m.)

Detta är det det mest komplexa delen eftersom det finns så många olika konfigurationer beroende på vad man behöver ansluta till routern och vad man vill att routern gör.

Viktiga funktioner för dessa routrar är:

  • Maximal driftsäkerhet och "självläkning".
  • Fjärrmanagering / övervakning
  • Flexibel strömmatning 
  • Möjlighet till kundanpassning

Dessutom har man in vissa fall behov av:

  • GPS Tracking
  • GPS till fordonsdator
  • Multipla SIM/operatörer
  • Multipla Radiomoduler
  • Anslutning till Canbus eller andra fordonssystem
  • I/O portar för styrning/mätning
  • WiFI
  • IP-klassning

Speciell för utryckningsfordon (brandkår, ambulans m.m.) med extrema krav på tillgänglighet/täckning

Utryckningsfordon har ofta mycket höga krav på täckning. Därför är det vanligt med routrar som har dubbla radiomoduler så kallad "Hot Standby" där man alltid har två operatörer aktiva hela tiden så routen kan hoppa mellan den bästa operatören.

Som bonus får man då möjligheten att köra totalt fyra olika operatörer (två aktiva i taget) för maximal täckning även under extrema förhållanden.

Har man dessutom behov av täckning LÅNGT utanför städerna så finns kombinationen med LTE450 (NET1) där man kan NET1s LTE450 nät plus tre andra operatörer.

Många av dessa fordon efterfrågar också möjligheten till GPS och olika styr/mät-portar.


   
WiFi i buss

Några saker man måste tänka på när man har kund-WiFi i bussar

  • Kundportal där användaren aktivt väljer att gå vidare för fri WiFi (stoppa telefoner från automatisk uppkoppling)
  • Möjlighet att ställa maximal hastighet per användare
  • Möjlihet att ställa maximal hastighet totalt
  • Möjlighet att maximera antal nerladdade MB/GB per användare
  • Möjlighet att begränsa vissa typer av tjänster.
  • WiFi som klarar många användare
 
Jämförelse mellan serier (OBS en serie kan innehålla flera olika modeller)
Advantech / Conel Sierra Wireless Cradlepoint
 SmartStart SmartFlex SmartMotion GX450 MP70 IBR900 IBR1100
 
LTE
LTE450
Dual SIM
Dual Radio
Ethernet 1 1-5 2 1-2 4 2 3
WiFi
WiFi klienter (max) 128 10 10 8 128 128 128
WiFi as WAN
Digital IN
Digital Out
Analog In
GPS
Accelerometer (9 axlar)
RS-232
Matning ostabiliserad DC
Screw Mounting
IP64
Utökat temperaturområde
SMS styrning/larm
IPSec
PPTP
GRE
L2TP
OpenVPN
SmartCluster
DynDNS
SNMP
Cloud Managering
Cloud övervakning
On Premise managering
= Ingår  
= Tillval eller vissa modeller              
= Stöds ej / Finns ej